חיפוש

איך גורמים לחרדים לצאת לעבוד

איך גורמים לחרדים לצאת לעבוד

אין ספק שאחת מהבעיות המרכזיות במדינת ישראל היא הפערים החברתיים והדוגמה העיקרית לכך היא החרדים. הסטטיסטיקה לא משקרת ומדברת על כך שאומנם בעשור האחרון ראינו עליה במספר הגברים החרדים שיוצאים לעבוד, אך בשנה האחרונה המגמה הזאת נבלה. כיום למעשה מדובר על פחות מ50% מהגברים החרדים שיוצאים לעבודה ונשאלת השאלה מדוע ובעיקר: איך משנים זאת? הסיבות לכך שהחרדים לא יוצאים לעבוד ברורות:

  1. גבר שמפסיק ללמוד ב"כולל" ויוצא לעבוד יכול להיחשב כאדם שנכשל.
  2. לרוב יהיה להם קשה למצוא עבודה בשוק כי אין להם ניסיון.
  3. אין להם השכלה גבוהה וכדי להתקבל לתארים גבוהים עליהם להשלים את לימודי הליבה.

במילים אחרות: המסלולים שעובדים חרדים לעומת המסלולים שעוברים אנשים חילונים הם כה שונים, עד כי ברגע שהאדם החרדי רוצה להשתלב במקומות עבודה שונים הוא נתקבל בקשיים רבים מידי. תופעה זו גורמת לכך שפחות חרדים ינסו לעשות את הצעד הזה, מה שמשפיע עוד יותר לרעה על מצבם הכלכלי של המשפחות החרדיות.

מה הקשר בין לימודים גבוהים ויציאה לעבודה?

כפי שראינו, אחת מהסיבות שבגללן קשה לחרדים להשתלב בשוק העבודה על תחומיו השונים זו העובדה שהם מגיעים לא רק חסרי ניסיון אלא גם חסרי השכלה. משמעות הדברים היא שהם אומנם יוכלו להשלים את לימודי הליבה, להוציא תעודת בגרות ולנסות להתקבל ללימודים גבוהים, אך זה ייקח להם כמה שנים טובות. בזמן הזה המצב הכלכלי של משפחתם עלול להתדרדר פי כמה ולכן ברור מדוע זו לא אופציה מושכת. לעומת זאת, אם יהיו עוד רפורמות שמטרתן למשוך את החרדים ללמוד ואם הרפורמות הללו תכלולנה מסלולים מיוחדים לחרדים בתחומי ההשכלה הגבוהה השונים, הרי שהתוצאה הסופית תהיה חיובית. בצורה כזאת עוד ועוד גברים חרדים ימצאו את עצמם עובדים, מה שיוביל בעתיד לצמצום הפערים ולשיפור המצב הכלכלי של המשפחות החרדיות.

האם גם נשים חרדיות יכולות לעבוד?

עד כה דובר רק על הגברים החרדים שעוזבים את ה"כולל" ומנסים להשתלב במעגל העבודה, אך מה מקומן של הנשים בכל העניין? ובכן, כדאי לדעת שהיום עוד ועוד נשים חרדיות בוחרות ללמוד ולהוציא תארים ראשונים ושניים, וזאת חרף הקושי להשתלב במוסדות החינוך הגבוהים בישראל. הפתרון הרבה פעמים מגיע בצורת לימודים שמותאמים במיוחד לחרדים ויש לכך כמה יתרונות. ראשית, מבחינת חומר הלימודים ניתן לראות שהלימודים עצמם הם ברמה שמתאימה לנשים חרדיות ולהשכלה הממוצעת שלהן ושנית, הנוחות כאן גדולה יותר. הלימודים מתקיימים בכיתות לימוד נפרדות, מה שמוביל לכך שגם נשים יכולות להרגיש נוח במהלך הלימודים וגם גברים. כמו שניתן לראות בכל מקום אחר בעולם ולגבי כל קבוצה אחרת באוכלוסייה: הלימודים הגבוהים הם המפתח שלנו לעתיד כלכלי טוב יותר ולכן לא כדאי לוותר עליהם בשום שלב. המאמר נלקח מתוך האתר של עשהאל דרייר.

עבודה

אולי יעניין אותך גם