חיפוש

חוי ארנפלד- לימודים לחרדיות

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה בה העולם משתנה ויחד אתו משתנות התופעות המוכרות לנו מהעבר.

כאשר אנו מסתכלים על השינויים אפשר לחלק אותם לשינויים שחלו והיו לטובה ולשינויים שגרמו לדברים לא טובים.

ישנם שינויים דרסטיים ששינו חברות שלמות במדינת ישראל ולעומתם שינויים הדרגתיים שנעשו מתוך מחשבה ארוכה ועבודה של הרבה אנשים.

בישראל חיים אנשים השונים אחד מהשני ובדרך כלל משתייכים לאחד משלושת הזרמים העיקרים, חילונים, דתיים וחרדים, כמובן שקיימים גם אנשים רבים שאינם מגדירים את עצמם כשייכים לאחת החברות הללו אך רוב הישראלים מגדירים את עצמם כחלק מזרם מסוים.

בעשור האחרון ניתן לראות שינויים רבים ביחסים בין החברות השונות, למשל היחס בין הדתיים לחילונים השתנה לבלי הכר.

כמובן שגם בתוך החברות עצמן נוצרים שינויים משמעותיים והם מושפעים מהמצב הכללי ומהתפתחות העולם הכללי והטכנולוגיה.

אחד השינויים שנעשה בצורה הדרגתית אך בצעדים משמעותיים מאוד הוא התהליך הנוצר בתוך החברה החרדית בו נשים חרדיות רוכשות השכלה אקדמית.

בחברה החרדית ערך המשפחה הוא חשוב ביותר ולכן כאשר אישה חרדית רוצה לעבוד היא בדרך כלל תלמד הוראה בסמינר ולאחר מכן תהיה מורה, מקצוע שמאפשר לימודים ולאחריהם עבודה שבמקביל אליהם ניתן לגדל ילדים ולעבוד בעבודות הבית.

את המצב הזה זיהתה חוי ארנפלד כגורם לכך שנשים רבות אינן הולכות ללמוד בלימודים אקדמאים, לכן היא החליטה לפתוח את "חברת ארנפלד לימודים בע"מ להנגשת השכלה אקדמית לנשים חרדיות".

 

מהי החברה אותה הקימה חוי ארנפלד?

החברה שאותה הקימה חוי ארנפלד בעצם נועדה לשלב בין החיים של האישה החרדית, הכוללים חיי אימהות מלאים ואורח חיים דתי לבין הרצון ללמוד במוסדות אקדמיים ולרכוש השכלה גבוהה במוסדות הטובים ביותר ללימודים.

 

איך הדבר נעשה?

חוי ארנפלד הקימה בתוך המכללות מסלולים המיועדים לנשים חרדיות, המסלולים הללו פותרים את הבעיה שהייתה קיימת, הנשים המשתתפות בתוכנית של חוי ארנפלד לומדות כתלמידות מן המניין של המכללה שבה הן לומדות, מה שאומר שהמרצים שלהן הם מרצים איכותיים והן נהנות משלל השירותים שמציעה המכללה אך הלימודים שלהן מתקיימים בכיתות נפרדות.

הכיתות שבהן לומדות הנשים החרדיות המשתתפות בתוכנית של חוי ארנפלד, הן כיתות שמתאימות לאורח החיים הדתי שלהן וכן לחיים שלהם כאימהות שצריכות גם לעבוד במקביל לתקופת הלימודים, זאת אומרת השעות שבהן מתקיימים הלימודים הם שעות נוחות יותר, מספר מועט של ימים בשבוע, הלימודים מתחילים בשעות מאוחרות יותר ועוד.

כמובן שבמסלול זה ההתחשבות באורח החיים החרדי היא גדולה, זאת אומרת שהנשים אינן לומדות בחגים ובצומות וכן ישנה התחשבות בטקסים ובימי העיון שיש לפעמים לכלל התלמידים במכללה.

לוגו חוי ארנפלד

 

האם הלימודים עצמם שונים משאר התלמידים במכללה?

חומר הלימוד שאותו לומדים כל תלמידי המכללה באותו התואר כמו הנשים במסלול של חוי ארנפלד זהה, לכן גם התעודה של הנשים המשתתפות בתוכנית בסיום לימודי התואר היא תעודה הזהה לשאר תלמידי המכללה.

אולי יעניין אותך גם