חיפוש

פעילויות התנדבותיות של חרדים בישראל

פעילויות התנדבותיות של חרדים בישראל

ההתנדבות היא חלק מחיינו, בין אם זה בגלל חינוך שאליו אנחנו שואפים בחברות השונות בישראל ובין אם זה כיוון שברור לנו, בצו פרטי ואישי, שאנשים חלשים מאיתנו זקוקים לעזרה. מחקרים שנערכו בנושאי התנדבות לא משאירים מקום לספק: גם בשנת 2017 אחוז המתנדבים בקרב האוכלוסייה החרדית הרבה יותר גבוה מאשר באוכלוסיות אחרות. למעשה המספרים מדברים על כך שחברה החרדית שיעור ההתנדבות עומד על כ35% לעומת 22% בחברה החילונית ואילו בחברה הערבית שיעור ההתנדבות הוא רק של 7%. כאן עולה כמובן השאלה מדוע דווקא בחברה החרדית ההתנדבות גדולה יותר וניתן לראות שהתשובה העיקרית לכך היא התפיסה כלפי ההתנדבות. כלומר, החרדים רואים את ההתנדבות בהקשר של מניעים דתיים וקהילתיים הקשורים, בין היתר, לגמילות חסדים. בנוסף לכך, אופי החיים בחברה החרדית הרבה יותר קהילתי, מה שמוביל ללא מעט רוח התנדבותית.

ההבדל בסוגי ההתנדבות

בבואנו לבדוק באיזה תחומים כל חברה מתנדבת אנחנו רואים שיש הבדל בין החרדים ובין החילונים. ראשית, החרדים כמו חוי ארנפלד רואים גם בעזרה למשפחה או לשכן התנדבות ואילו בחברה החילונית פעולות כאלה נקראות בסך הכול עזרה. שנית, האוכלוסייה החרדית נוטה להתנדב לא מעט בתחום הרפואה על גווניו השונים ואילו האוכלוסייה החילונית עוזרת בתחומים אחרים כמו מתן בסתר של בגדים, חפצים וכדומה. בניסיון לתרגם את ההשקעה של החרדים בהתנדבות לשעות עבודה אנחנו רואים שמדובר על כ1.5 מיליון שעות התנדבות! ואם בעבודה עסקינן, הציניים שבינינו יאמרו שהחרדים מתנדבים פי כמה יותר מאשר החילונים שכן הם אינם עסוקים בעבודה ויש להם יותר פנאי לעניינים כאלה. מה שבטוח זה שבכל קצוות האוכלוסייה ההתנדבות של כולנו יכולים לסייע יותר ויותר ולכן עלינו להמשיך בה, לדרבן לכך את ילינו ואף לחנך אותם לעסוק בתחומים שונים של התנדבות. האנשים מסביבונו זקוקים לעזרה ברמות שונות של החיים, בין אם זה מבחינת בריאות, ציוד, כסף או כל דבר אחר. לכן, אם כל אחד מאיתנו יסייע במשהו קטן אחר כמו עדי למשל – נוכל ליצור שינוי משמעותי יותר בחברה.

סיוע בתחום הרפואה

כפי שהזוכר לעיל, החרדים מתנדבים בתחומים שונים אך תחום הרפואה עולה הרבה מעט כולם. בבואנו לבדוק באיזו דרך החרדים מסייעים בענף הרפואה אנחנו רואים שהסיוע נרחב ומגוון, כמו לדוגמה: הסעת חולים שאין להם איך להגיע לבדיקות, לבתי חולים או לניתוחים שונים. בנוסף לכך, אצל החרדים סיוע לאישה שילדה נחשב התנדבות והם עסוקים בכך לא מעט במהלך השנה. מבחינת השאלה האם ההתנדבות נעשית בצורה פרטית או לא, אנחנו רואים שבחברה החרדית כ25% מהמתנדבים עושים זאת בצורה פרטית ואילו באוכלוסייה החילונית רק כ11% מתנדבים באופן פרטי. אין ויכוח על כך שגם המתנדב עצמו שתורם מזמנו מקבל מכך לא מעט, אז למה שלא נתחיל כולנו להתנדב יותר בחיי היום יום?

אולי יעניין אותך גם