חיפוש

אודות החרדים במדינת ישראל

אודות החרדים במדינת ישראל

האוכלוסייה בישראל מגוונת מאוד ועל כך כולנו יכולים להעיד. במדינה קטנה כל כך מבחינת השטח חיים אנשים חילוניים, דתיים וגם אנשים המשתייכים לדתות שונות. בתוך האוכלוסייה היהודית ניתן לראות שני קצוות עיקריים והאם כמובן, מצד אחד, החילונים ומצד שני החרדים. האוכלוסייה החרדית במדינת ישראל מתאפיינת בכך שהיא חיה בתוך עצמה, בהתבדלות מאוכלוסיות אחרות ועם מנהגים שברמות מסוימות שונים לחלוטין לעומת מנהגי החילונים. לדוגמה: החרדים מקפידים יותר על הפרדה בין נשים וגברים, שומרים כשרות, שומרים שבת ועוד. לעומת זאת, החילונים חיים אחרת לגמרי ולכן ברור מדוע נוצרים ויכוחים וחיכוכים רבים על רגע השוני הזה.

ההשתלבות בשוק העבודה

אם יש ויכוח שתמיד מסעיר את הרוחות זו שאלת העבודה, כלומר, מי יוצא לעבוד בשוק? באיזה עבודות ניתן להשתלב והאם באמת הסיטואציה היא כשזו שחלק מסוים באוכלוסייה מממן חלק אחר. במובן הזה אי אפשר להתווכח עם העובדות: לשכת הסטטיסטיקה בישראל מדווח שפחות מ50% מהגברים החרדים יוצאים לעבודה, מה שמוביל לסיטואציות לא פשוטות. ראשית, אותן משפחות חרדיות שבהן הגבר לא עובד מתמודדות עם מצב כלכלי לא פשוט ושנית, זה הופך להיות נטל על כתפיה של האוכלוסייה החילונית שכן עובדת. אפשר להבין מדוע הגברים החרדים מגיעים לסיטואציה הזאת, שכן בראש ובראשונה באוכלוסיה החרדית השאיפה היא ללמוד ולא לעבוד. לכן טבעי שגבר שעוזב את ה"כולל" ומנסה להשתלב בשוק העבודה כאשר חסר לו כל כך הרבה ידע בסיסי – יתקל בקשיים שיגרמו לו לסגת מהעניין. לא פשוט להתמודד עם הפערים הללו בחברה ולכן טבעי שיהיו ויכוחים סביב הנושא. מה שכן, חשוב לציין שדווקא הנשים החרדיות הן אלה שלומדות ויוצאות לשוק העבודה ולמעשה פעמים רבות הן אלה שלמעשה מפרנסות את המשפחה כולה.

השירות בצה"ל

עוד סוגיה שהרבה פעמים גורמת לרוחות לסעור, זו כמובן סוגיית הגיוס לצה"ל. אומרים החילונים: מדוע רק אנחנו חייבים לשרת בצבא בזמן שהחרדים לא תורמים דבר למדינה? לא מעט דובר על הנושאים הללו בשנים האחרונות ואכן החל משנת 2017 החולט שלפחות 5,200 בני ישיבות יחויבו להתגייס לצה"ל אחרת יופעלו נגדם סנקציות פליליות. מדובר בפועל על כ74% מכלל בני הישיבות ואכן ניתן לראות שהיום עוד ועוד חרדים כבר התגייסו ותרמו מזמנם ומעצמם להגנה על המדינה. כמובן שצה"ל מצידו היה צריך לעשות לא מעט פעולות כדי להתאים את הבסיסים השונים לקבלת החיילים החרדים שכן לחיילים חרדים יש צרכים שונים. הם חייבים להיות בבסיסים שיש בהם הפרדה מוחלטת בין גברים ונשים וגם סדר היום בזמן הפעילות שלהם צריך לקחת בחשבון את זמני התפילה. לא קל לשלב בין שני עולמות כל כך שונים אך מה שבטוח זה שאם נשאף לכך ואם נשקיע בכך, צפויה לנו הצלחה חשובה שתתרום רבות למדינתנו.

אולי יעניין אותך גם