חיפוש

האם לימודי הליבה לחרדים באמת הכרחיים

האם לימודי הליבה לחרדים באמת הכרחיים?

מדינת ישראל זו מדינה שלא חסרים בה קשיים ופערים, אך אין עוד פער כמו זה הנוצר בין חרדים וחילונים. באופן מאוד כללי ניתן לומר שהחרדים בוחרים באופן של לימודים לעומת החילונים שבוחרים ללמוד את שנות הלימוד הנדרשות, לעשות תואר ראשון ולצאת מיד לשוק העבודה. עצם העובדה שיותר מ50% מהגברים החרדים לא עובדים משפיעה כמובן על הפערים הנוצרים בין שתי קבוצות אלה באוכלוסייה. הפער רק הולך וגדל שכן גבר צעיר כבן 35 כבר עבד לא מעט שנים, צבר ממון ויכול לממן את חיי משפחתו ואילו גבר חרדי בן אותו גיל מתמודד עם קשיים כלכליים רבים. מכאן עולה השאלה: האם בכל זאת יש דרך שבה נוכל לעודד את החרדים לצאת לשוק העבודה? והאם יש להם סיכוי להתחיל להרוויח את לחמם בצורה מכובדת שתתאים לדרך החיים שבה הם בחרו? פעמים רבות התשובה לכך עוברת דרך הלימודים האקדמאים, מה שמוביל אותנו מיד לשאלה: איך בכלל מתקבל לאוניברסיטה אדם שלא למד לימודי ליבה?

המשמעות של לימודי הליבה לחרדים

לימודי הליבה עבור החרדים זו ההזדמנות הכי טובה שיש לצמצם את הפערים שנוצרים בין החרדים ובין החילונים. חשוב לצמצמם את הפערים האלה לא רק לטובת "שלום בית", אלא בעיקר בשביל עתיד כלכלי טוב יותר לחרדים. העניין הוא שאדם חרדי שלמד את לימודי הליבה ומכיר את התחומים השונים עד רמה מסוימת, יוכל להתקבל הרבה יותר בקלות ללימודי השכלה גבוהה. יתרה מכך, הוא גם יוכל לבחור נכון יותר את התחום שיתאים לו ללמוד וסביר להניח שהוא גם יצליח יותר בלימודים עצמם. כל אלה יובילו בעתיד לכך שמהר יותר הוא יוכל להיכנס למעגל העבודה ובכך הוא גם יוכל לשפר את המצב הכלכלי של משפחתו. לעומת זאת, חרדים שלא לומדים בכלל את לימודי הליבה ורוצים להתקבל ללימודים גבוהים מוצאים את עצמם מול משימה כמעט בלתי אפשרית. איך אפשר להשלים חוסר כל כך גדול בגיל מבוגר? וכמה זמן צריך להשקיע כדי להצליח בכך?

לימודים3

השכלה גבוהה לנשים במגזר החרדי

הנטייה הטבעית היא לדבר על השכרה גבוהה אצל גברים במגזר החרדי אך לא פעם אנחנו שוכחים: הנשים לומדות, מקבלות תעודות המעידות על הידיעות שלהן ויוצאות מיד לשוק העבודה. למעשה פעמים רבות הן אלה שמצילות את המשפחות החרדיות מקשיים כלכליים נוראיים ולכן טבעי שנראה עוד ועוד נשים חרדיות שבוחרות ללמוד לימודים גבוהים. מה שבטוח זה שבין אם מדובר על גברים ובין אם מדובר על נשים, לימודי הליבה הם הבסיס לכל צעד שיבחר לעשות בעתיד אדם חרדי. לכן חשוב כל כך להתעקש על הלימודים הללו כי כפי שניתן לראות בעולם כולו: ההשכלה היא הבסיס לעתיד כלכלי יציב ומוצלח יותר עבור כולנו.

אולי יעניין אותך גם