חיפוש

היציאה לעבודה בקרב בני הישיבות החרדים

היציאה לעבודה בקרב בני הישיבות החרדים

אם יש בעיה שעולה בכל פעם מחדש בציבור בישראל זו בעיית העבודה במגזר החרדי. בפועל פחות מ50% מהגברים החרדים יוצאים לעבוד, מה שמוביל לכך שהמשפחות החרדיות סובלות ממצב כלכלי מאוד קשה, נטל שכמובן החילוניים צריכים להתמודד איתו. לכן ברור מדוע יש התעניינות גדולה בנושא הזה לא רק בקרב החרדים עצמם אלא גם בקרב החילונים שחשים שעליהם לשאת בנטל הזה. הדבר הראשון שכדאי לדעת על היציאה לעבודה בקרב בני הישיבות החרדים, אלה המספרים, שכפי שהדגשנו לא עולים על 50% מכלל הגברים. שנית, לא אחת בחור ישיבה שעוזב את ה"כולל" לטובת עבודה בתחומים שונים מרגיש סוג של כישלון שכן באוכלוסייה החרדית הלימודים הם המרכז ולא העובדה. משמעות הדברים היא שכבר את הצעד הראשון שלו בניסיון להיכנס למעגל העבודה הוא עושה עם חששות קשים, דבר שמעיב את החוויה כולה.

חרדים 3

הקושי למצוא עבודה הולמת

מעבר לקשיים הרגשיים והנפשיים של אדם שאחרי שנים רבות של לימודים בישיבה צריך לצאת לשוק העבודה, יש גם קשיים פרקטיים שלא קל להתמודד איתה. הקשיים נעוצים בעיקר בחוסר הידע שאיתו מגיע החרדי לשוק, ובמיוחד אם מדובר על חרדים שלא למדו את לימודי הליבה. אדם חרדי יכול להגיע לגיל 20, ויותר, מבלי לדעת היסטוריה, מתמטיקה או בסיס של מקצועות אחרים, מה שמאוד יקשה עליו את ההשתלבות בעבודות שונות בהמשך. למעשה הדרך היחידה שאותו חרדי יוכל ללמוד לתואר ראשון כדי להגדיל את הסיכויים שלו להתקבל אחר כך לעבודה היא לעצור לכמה שנים, להשלים את כל מה שחסר לו מבחינת הידע הבסיסי ורק אז להתחיל את חייו. מדובר על לא מעט שנים שבהם החרדי לא יוכל לעבוד ולפרנס את הבית, מה שמוביל למצב כלכלי עוד יותר קשה. לכן גם המוטיבציה לבחור בדרך כזו אינה גבוהה, מה שמוביל לכך שבסופו של דבר רוב החרדים לא יהיו בעלי תארים אקדמאים גבוהים.

האם יש מה לעשות בנידון?

יש לא מעט דברים שנוכל לעשות בנידון כדי לשנות את המצב, והראשון שבהם הוא להביט לעבר הנשים. כלומר, עד כה דיברנו רק על הגברים אך בפועל החברה החרדית יש דווקא הרבה מאוד נשים שלומדות לתארים ראשונים ושניים ויוצאות מייד עם תום הלימודים לעבודה. רוב הנשים החרדיות בוחרות בתחומי ההוראה השונים ואף עושות בכך חייל. בנוסף לכך, אם נקפיד על לימודי הליבה במגזר החרדי אנחנו נראה שבמקרים שבהם חרדים יבחרו לצאת ללימודים גבוהים ואז לשוק העבודה – הדרך שלכם תהיה קצרה יותר. ללמוד זה להעשיר את הידע שלנו ובעיקר, זה לתת לעצמנו עוד ועוד הזדמנויות בחיים. לכן חשוב כל כך להקפיד על הנושא הזה הן במגזר החרדי והן במגזר החילוני כי זו הדרך לעתיד כלכלי טוב יותר.

https://www.youtube.com/watch?v=NJ5u6HGLPyA

אולי יעניין אותך גם