חיפוש

סנקציות פליליות לחרדים חייבי גיוס

סנקציות פליליות לחרדים חייבי גיוס

אחת מהסוגיות הבוערות ביותר במדינת ישראל לאורך שנותיה, היא השאלה מדוע החרדים לא מתגייסים לצבא והאם צריך לעשות משהו בנידון? לאורך השנים פוליטיקאים רבים ניסו את כוחם בעניין, בין אם זה מצד התומכים ובין אם זה מצד המתנגדים, אך נדמה כי לאחרונה נפל דבר והיום ישנם כמה חוקים ומספר החלטות בנושא. בהתאם למסקנות וועדת פרי, החל מהשנה, כלומר החל משנת 2017, גם במגזר החרדי תחול חובת שירות צבאי על כ5,200 חרדים. מספר זה מהווה בפועל כ74% מכל בחורי הישיבות ואין ספק שהחלטה זו גררה, ועדיין גוררת, התנגדויות רבות. ניתן להבין זאת: עד עכשיו במשך כל שנות הקיום של מדינת ישראל וצה"ל החרדים לא נדרשו כלל לקחת בהגנה הפיזית על הבית. היום, לעומת זאת, עם ההחלטה הזאת, הדברים משתנים ולא קל להסתגל לשינויים הללו. יתרה מכך, כמובן שיש גם חרדים רבים שמבחינה אידיאולוגית לא מוכנים לשרת בצה"ל, מה שמוביל לשאלה האם החוק באמת יכובד והחרדים יתגייסו או לא.

ההתמודדות עם המשתמטים

ראשית, כדאי לדעת שהנתונים בשטח מראים שלמרות ההנגדות הגדולה ולמרות הקולות הרבים שנשמעים בנושא, לא כל החרדים מתנגדים לגיוס. בפועל יש הרבה מאוד צעירים שכן שמחים לצאת משגרת חייהם בישיבה, להתגייס לצה"ל ולתרום למדינה. כמובן שלא מדובר על הקיצוניים ובהחלט ניתן לראות שיש גם חרדים שבוחרים להשתמט, מה שמוביל לשאלה: מה ניתן לעשות בנידון? האם לצה"ל יש סמכות בכלל לפעול כנגד חרדי שבוחר לא להתגייס? התשובה היא כמובן חיובית שכן אחרת מתוקף מי צה"ל היה מקבל את כוחו? בפועל בימינו מי החוק קובע שמי שישתמט מהשירות הצבאי בקרב החרדים חשוף לא רק לסנקציות פליליות קלות שכן המצב יכול להגיע גם למאסר. עובדה זו משפיעה גם היא על כך שבסופו של דבר לא מעט חרדים כן בוחרים לשתף פעולה, להתגייס ולתרום את חלקם למערכת. לכתבה בנושא התחדשות לחצו כאן.

חרדים

האם חרדי יכול להרגיש בנוח בצבא?

עד היום הצבא היה מנת חלקם ומקומם של חילונים בלבד, מה שעורר את השאלה האם חייל חרדי יכול להרגיש בנוח? האם הוא יכול להמשיך לשמור מצוות? והאם לא צריך לעשות כמה שינויים במחנה הצבאי כדי שגם החרדים יוכלו להשתלב בו? התשובה לכל השאלות האלה היא כמובן כן ובהחלט ניתן לראות שנערכו לא מעט התאמות שמטרתן להפוך את השירות לטבעי ומתאים יותר מבחינת החרדים. לכן ניתן לראות היום בסיסים שיש בהם הפרדה גמורה בין נשים וגברים וניתן לראות שגם במהלך סדר היום בצבא הדברים מתאימים לחרדים. כלומר, יש להם זמן תפילות וכדומה כך שגם בזמן השירות הצבאי החייל החרדי יכול למלא מצוות. אין ספק שלא קל לאחד בין כל קצוות האוכלוסייה במדינת ישראל אך כנראה שהגיע הזמן שכולנו נשרת בצורה שוויונית.

אולי יעניין אותך גם