חיפוש

האם היו שינויים בתהליך הגירושין בתקופת הקורונה?

זוגיות היא אתגר גם בימים שבהם אין חשש מוגבר לבריאותנו במרחב הציבורי, אך אין ספק שבמהלך תקופת הקורונה נוצר אורח חיים אינטנסיבי ונפיץ יותר בקרב זוגות רבים.

האם הדבר השפיע על הליכי הגירושין בישראל? כן, ורק בתחילת ההתפרצות ומאז חזרו בתי המשפט לעבוד כמעט כרגיל.

אם הגעתם למסקנה שאתם מעוניינים להתגרש, הנה כמה דברים שעליכם לדעת:

 

הליכי גירושין מורכבים – גם בקרב זוגות שכבר נפרדו

איש לא ירים גבה למשמע העובדה שהקורונה גרמה לעלייה בגירושין. אלא שמלבד הרצון להיפרד, צפו ועלו גם סוגיות מורכבות מאוד כמו סכסוכים כספיים ומחלוקות קשות בנוגע לעתיד הילדים. הסוגיות הללו לא מאפיינות רק את הזוגות שעדיין מופיעים תחת סטטוס "נשוי/ נשואה", אלא גם זוגות שכבר התגרשו וכעת נפערים ביניהם תהומות כלכליים, בעיות במשמורת והסדרי הראייה ועוד.

אין ספק שהסכמי גירושין קשה יותר לשנות מאשר פסקי דין רגילים שנקבעו בבית המשפט, מאחר והזוג יודע במדויק על מה הוא חותם ובית המשפט אף מוודא זאת במעמד שני הצדדים. מבחינה זו, דבר לא באמת השתנה. עורך דין טוב לגירושין לעולם יוודא כי הסכם הגירושין שנוצר ימנע חיכוכים למשך שנים קדימה ויכלול כל פרט שבעתיד עשויה להימצא לגביו מחלוקת, בין אם אלו מזונות ובין אם זהו מימון בר או בת המצווה של הילדים.

 

עיכובים צפויים בהליכי הגירושין

ברמת תהליכי הגירושין בבתי הדין הרבניים ובתי המשפט לענייני משפחה, נכון להיום הסדר שב על כנו וניתן להגיש בקשות לגירושין ולסעדים זמניים כרגיל דרך המזכירות או מערכת "נט המשפט". בתי המשפט השונים אף מטפלים ביעילות רבה יותר בפניות דרך המייל והפקס לאור התקופה. אלא שדבר אחד בכל זאת שונה והוא הימשכות ההליך, מאחר ובבתי המשפט העמוסים ממילא נוצר עומס מוגבר במיוחד שמעכב את קביעתם של הדיונים השונים ומאלץ את בני הזוג להליך ממושך כפליים.

 

אפשרויות ביניים לגיבוש הסכמי גירושין

אז מה כן ניתן לעשות בינתיים? מומלץ להתחיל ליצור מגעים הדדיים ליצירת ההסכם וכמובן להיפגש עם עורך דין לענייני גירושין שייעץ לבני הזוג כיצד לפעול, להגיש עבורם את הבקשה ולהתחיל לדון בטיבו של הסכם הגירושין העתידי. חלק מעורכי הדין ממליצים כיום גם להיערך בעקבות התקופה למצבי חירום עתידיים ולהכניס להסכם סעיפים שקודם לכן איש לא חשב שיהיה בהם צורך.

ניקח למשל מצב אפשרי שבו אחד מבני הזוג יוצא פתאום לחל"ת וכעת אין ביכולותו לשלם מזונות. לכן מן הראוי כי הסכם הגירושין העתידי יתייחס למצבים הללו תוך שהזוג יוצר הבנות הדדיות למצבים שאין עליהם שליטה אישית או בלעדית. תוספת הסעיפים הללו תמנע תלותיות יתר בבתי המשפט ואף תייתר הליכים עתידיים שיידונו בו.

אם בכוונתכם להתגרש ואתם מעוניינים להתייעץ לפני פתיחת ההליך והשלכות התקופה, צרו קשר עם עורך דין שמחי ותאמו פגישה ראשונית.

 

בית משפט

אולי יעניין אותך גם