חיפוש

לימודים אקדמאיים בכיתות נפרדות – איפה זה קיים? 

השאיפה לפיתוח מקצועי ולפרנסה מכובדת מובילה נשים רבות מהמגזר החרדי לחפש מסלולי לימוד אקדמיים איכותיים, שיאפשרו להן להתקדם לעבודות מעניינות ומכניסות יותר, אך מבלי להתפשר על המחויבות שלהן לאורח החיים החרדי. איפה הן יכולות למצוא את המענה המדויק עבורן? 

כמו מקבילותיהן במגזר הכללי, הצעירות החרדיות מחפשות את המסלול האקדמי הנכון עבורן, זה שיהיה בו את השילוב המדויק בין לימודים שיעניינו אותן והמקצוע שיהיה נכון עבורן. אבל בניגוד לצעירה חילונית או דתית, עבור צעירה מהמגזר החרדי נכנס פנימה גם שיקול נוסף והוא אורח החיים שלה, שלא בהכרח מסתדר עם לימודים באוניברסיטה או במכללה רגילה.

למרבה המזל, קיימים כיום מסלולי לימוד ייעודיים למגזר החרדי המאפשרים לימודים בכיתות נפרדות לנשים, כמו למשל אצל https://e-academic.co.il.

 

נשים חרדיות מהוות אחוז גדל והולך מהסטודנטים בישראל

אצל נשים חרדיות, בניגוד למקביליהן הגברים, יש חשיבות רבה לרכישת מקצוע שכן הן על פי רוב המפרנסות בבית. בנוסף, נשים חרדיות מגיעות על פי רוב מרקע לימודי תיכוני ועל תיכוני שהכין אותן טוב יותר ללימודים אקדמיים וללימודי חול ככלל, הן לומדות מתמטיקה ואנגלית ופעמים רבות נחשפות למקצועות שונים במסגרת לימודיהן בבית הספר. מכל האמור ניתן להבין כי לנשים חרדיות חשיבות רבה ברכישת השכלה.

 

הצורך בלימודים נפרדים לנשים

על אף מה שנאמר בסעיף הקודם על חשיבות ההשכלה עבור נשים חרדיות, ומעבר לשאלה ההלכתית אם הדבר בכלל מותר, אישה חרדית לא תחוש בנוח ללמוד בסביבה מעורבת, לשאול שאלות כשגברים מדברים לידה או לפנות אישית למרצה כשלידה עומדים גברים בני גילה.

 

קצת על שלוחות חרדיות

שלוחות חרדיות קיימות כיום במקומות שונים בארץ. קיימות שלוחות חרדיות לאוניברסיטאות מחקר, כגון השלוחה החרדית של אוניברסיטת בר אילן, למכללות ובפרט למכללות דתיות, וכן מסלולים מיסודן של נשים פרטיות כמו למשל חוי ארנפלד, שלמעשה יוצרת מסלול נפרד לנשים חרדיות עבור תארים של מכללות קיימות. כל אלו מאפשרים ללמוד לתואר אקדמי בהפרדה.

 

מהו היתרון של השלוחות החרדיות?

היתרון של השלוחות הללו הוא שהן יוצרות שילוב מנצח בין שני אלמנטים שלכאורה סותרים – לימודים אקדמיים עם מעטפת אקדמית איכותית מטעמה של אוניברסיטה או מכללה מוכרת, מחד גיסא, ותנאי לימוד ההולמים את צרכיה של האישה החרדית מאידך גיסא.

המסלולים אמנם מיועדים קודם כל כדי לאפשר לימודים נפרדים, אך כפועל יוצא מקהל היעד שלהם, הם גם לרוב מתאימים יותר לנשים חרדיות מבחינות נוספות, כמו לוח זמנים ואפשרות לשילוב עם עבודה וילדים.

 

המצב כיום

כיום קיימים בישראל מספר קמפוסים המאפשרים לימודים בהפרדה בין גברים ונשים, כאשר הלימודים הם בכיתות נפרדות ואף בימים נפרדים. ממשלת ישראל, ברצונה להגדיל את השתתפות החרדים, ובפרט הגברים, בשוק העבודה, ולעודד אותם רכישת מקצועות מתקדמים, מקדמת מוסדות נוספים שיאפשרו לימודים בהפרדה. המרוויחות העיקריות מכך הן דווקא נשים, שמנצלות יותר את האפשרות ללימודים בהפרדה וגם מסיימות תארים בשיעור רב יותר.

לימודים אקדמיים

אולי יעניין אותך גם