חיפוש

מימוש זכויות רפואיות – מי זכאי ואיך מבצעים זאת?

כולנו מכירים את הפרסומת "נפגעת? חלית? – יש לך זכות למימוש זכויות רפואיות". מדובר על טיפולים רפואיים המגיעים למטופל במסגרת הביטוח הלאומי או הפרטי, אובדן כושר עבודה, פטור ממס הכנסה ועוד. האם מגיעות זכויות גם בעקבות רשלנות רפואית? על כך במאמר הבא.

 

מי זכאי למימוש זכויות רפואיות?

כל אדם שחלה במחלות כמו: סרטן, סוכרת, לב, קרוהן, פרקינסון או אנשים במצב סיעודי, בהיריון, בעלי נכות צמיתה מוכרת, מחלת מקצוע ואנשים שעברו תאונת דרכים או תאונת עבודה רשאים לממש את זכויותיהם במוסד לביטוח לאומי, לתבוע את הביטוחים הפרטיים או הביטוחים הפנסיוניים, לקבל טיפול רפואי, עזרים רפואיים, פיצוי כספי, פנסיית נכות, גמלת סיעוד, פטור תשלום ממס הכנסה, קצבת אובדן כושר עבודה וכד'.

ישנם גופים שונים שמסייעים לקבל את הזכויות המגיעות לחולים או עורכי דין שעובדים מול המוסדות השונים ויכולים לסייע בהגשת תביעה משפטית. ביחד עם זאת ישנן אף זכויות שניתן לממש בעקבות רשלנות רפואית.

 

מימוש זכויות עקב רשלנות רפואית

כאשר אדם חלה או נפצע ופונה למוסד רפואי הוא צריך לקבל את הטיפול הטוב ביותר שישפר ויקל על מצבו. לצערנו לא פעם מתרחשים מקרים בהם חלה סטייה בטיפול שעלולה לגרום להחמרת המצב ואפילו למוות. במקרה של רשלנות רפואית כתוצאה מאבחון שגוי, אבחון מאוחר, טיפול פיזי ותרופתי לקוי, מעקב לא נכון, חוסר יידוע המטופל, גילוי מאוחר של המחלה וכד' ניתן לממש את הזכויות בכתב תביעה אותה מגישים נגד המוסד הרפואי.

יש להוכיח את הקשר הסיבתי בין הטיפול לתוצאות שחלו בעקבותיו והביאו להחמרת המצב, לנכות, להשלכות בלתי הפיכות או למוות. למשל משפחתו של חולה שנפטר עקב רשלנות רפואית, יכולה לממש את הזכויות שלה ולתבוע את המוסד הרפואי. הדוגמה הטובה ביותר היא של חולי הסרטן.

 

רשלנות רפואית אצל חולי סרטן

רשלנות רפואית – אונקולוגיה וסרטן היא אחת הדוגמאות למימוש זכויות. בארץ מדי שנה מתגלים יותר ויותר חולים הזקוקים לטיפולים כימותראפיים, לטיפולים רפואיים, לניתוחים דחופים, לשיקום וזכויות נוספות. לצערנו שומעים בתקשורת לא פעם על חולי סרטן שהמחלה התגלתה אצלם מאוחר מדי ולא הותירה להם סיכוי לטיפול או על חולים שאובחנו כחולי סרטן וקיבלו טיפולים כימותראפיים למרות שלא היו חולים כלל והאבחון שלהם היה שגוי.

לדוגמה, המקרה של הזמר אמיר פ. גוטמן ז"ל שהלך לעולמו עקב טביעה, אך כזכור אובחן כחולה סרטן באופן שגוי וקיבל טיפול ללא צורך. בניגוד לכך, גילוי סרטני הוא קריטי ומחייב דיוק וטיפול ראוי. יש לשלוח את החולה לכל הבדיקות הרלוונטיות, להתייעץ עם רופאים מומחים נוספים ולהחליט על הפרוצדורה היעילה ביותר. כאשר חלה סטייה, כמו במקרה של אמיר פ. גוטמן ז"ל, ניתן להגיש תביעה על רשלנות רפואית ולקבל פיצוי כספי גבוה בסיוע של עורך דין המתמחה בתחום.

סטטוסקופ תלוי
סטטוסקופ תלוי

אולי יעניין אותך גם