חיפוש

האם המעסיק מחויב לשלם על תקופת הבידוד?

בעקבות מגפת הקורונה נקבעו חוקים חדשים בנוגע לימי ההיעדרות של העובד בגין תקופת הבידוד.

האם המעסיק מחויב לשלם על ימי הבידוד על פי החוק?  על כך במאמר הבא.

 

מי משלם על תקופת הבידוד?

על פי צו הוראת השעה ובעקבות מגפת הקורונה במידה ואדם נחשף לחולה מאומת או שמופיעים אצלו תסמינים כמו: חום מעל 38, שיעול, קשיים בנשימה, כאבי שרירים, כאב גרון, שינוי בחוש הטעם והריח, עליו לשהות בבידוד בביתו לתקופה של 14 ימים. גם אם ילדיו הקטינים עד גיל 16 שוהים בבידוד, העובד רשאי להיעדר מהעבודה. מרגע השהייה בבידוד יש לדווח למשרד הבריאות באמצעות  מילוי טופס מקוון ושליחת העתק של הדיווח למעביד. העובד זכאי לקבל תשלום עבור כל ימי בידוד על כל תקופת בידוד בנפרד מהמעביד בניכוי מקסימלי של 4 ימים מימי המחלה הצבורים וללא דמי נסיעה עבור אותם ימים.

 

תשלום על היום הראשון של הבידוד

על היום הראשון של הבידוד לא מקבלים תשלום אלא אם כן הוסכם על כך עם המעביד. עם זאת, ניתן לקבל תשלום על היום הראשון על חשבון ימי החופשה הצבורים המגיעים לעובד. במידה והעובד נאלץ להיות בבידוד לאחר חזרה מחו"ל, התנאים הללו יחולו אך ורק אם הנסיעה נעשתה מטעם המעסיק. עובד השוהה בבידוד מכיוון שהוא חולה מאומת לא יקבל דמי בידוד אלא דמי מחלה רגילים. בין השאר חל איסור לפטר עובד השוהה בבידוד אלא אם העובד קיבל על כך הודעה לפני שנכנס לבידוד או שמקום העבודה הפסיק לעבוד עקב פשיטת רגל. חשוב לדעת שדמי הבידוד ניתנים על ידי המעסיק גם אם הסיבה לבידוד אינה קשורה למקום העבודה.

 

מתי מקבלים את דמי הבידוד?

במידה והעובד שלח למעסיק העתק על דיווח הבידוד שמילא באתר של משרד הבריאות שבוע לפני תשלום המשכורת, הוא זכאי לקבל את התשלום במשכורת הקרובה. במידה והטופס הוגש לאחר מכן, העובד יקבל את התשלום במשכורתו הבאה. דמי הבידוד מחושבים בשכר הברוטו של העובד בהתאם לשכר היסוד, תוספת ותק, תוספת יוקר, תוספת מקצועית ותוספת משפחה. למרות שעדיין אין חוק העוסק בעובדים לפי שכר שעתי בשעות משתנות, יחושבו להם ימי הבידוד בהתאם לממוצע של יום עבודה ב-3 החודשים לפני הבידוד לחלק למספר ימי העבודה בפועל.

 

מה עושים אם המעסיק לא משלם דמי בידוד?

מכיוון שדמי הבידוד נכנסו לחוק בצו השעה, המעסיק חייב לשלם אותם לעובד על כל תקופת בידוד ולקבל זיכוי מהביטוח הלאומי. במידה ולא שילם, ניתן להתלונן ביחידת האכיפה של חוקי העבודה ואף להגיש נגדו תביעה לבית הדין לעבודה. את התביעה מגישים באמצעות עורך דין דיני עבודה בין אם לא שולמו דמי הבידוד ובין אם העובד פוטר בעת שהייתו בבידוד. באתר https://liatfaigel-law.co.il תוכלו למצוא מידע נוסף על הגשת התביעה בגין הפרת זכויות עובדים.

 

ציוד משפטי

אולי יעניין אותך גם