חיפוש

האם מגיעה לי הטבת החזר מס בגין נישואין?

העילות הקבועות בפקודת מס הטבה קובעות את הסיבות בגינן ניתן לקבל החזרי מס. אחת מהעילות המרכזיות הקבועות בחוק היא נישואין. נישואין, מבחינת דיני המס, מהווה מעבר ממשק בית אישי למשק בית משותף. כלומר, לא רק ההתנהלות בחיים האישיים שלכם תיעשה למשותפת, אלא גם רשויות המס ייבחנו אתכם בצורה הזו. בשורות הקרובות נעמוד על המשמעויות של כך.

 

שיטת גביית המס עבור נשואים

ראשית, יש להבהיר כי שיטת חישוב המס היא אותה השיטה הן עבור רווקים והן עבור נשואים. בשני המקרים מדרגת המס נקבעת לפי ההכנסה השנתית, וההכנסה החודשית ממוסה בהתאם לצפי ההכנסה השנתי. עם זאת, כאשר מדובר בזוג נשוי, בחינת גובה המס מתבצע על בסיס הניתוח שבני הזוג הם יחידת מס אחת. כך לדוגמא אילו אחד מבני הזוג זכאי להטבת מס מכוח עילה כלשהי, ביכולתו להעביר את נקודת הזיכוי לבן או בת הזוג וזאת בשל שיקולי יעילות והשאת הרווח.

 

הקלות עבור זוגות נשואים

עצם המעבר מרווקות לנישואין אינו מהווה עילה לזיכוי מס. עם זאת, מרבית האנשים כאשר הם מתחילים את חייהם המשותפים כזוג נשוי, מבצעים פעולות אשר עשויות להוות עילה לזיכוי במס. כך לדוגמא לידה של ילד משותף היא עילה לקבלת זיכוי מס. במקרה זה, ניתנת לבני הזוג הטבה משמעותית בדמות זיכוי במס. היתרון של זוג נשוי היא היכולת לבחור למי מבני הזוג יש לשייך את נקודת הזיכוי, וזאת כאמור משיקולי יעילות.

 

עילות נוספות להחזר

דוגמאות נוספות לעילות להחזר מס עבור זוגות נישואין היא הולדה של ילד המתמודד עם מוגבלות כלשהי, בין אם פיזית ובין אם קוגניטיבית. בנוסף, אילו אחד מבני הזוג אינו משתכר, יהיה בן הזוג השני זכאי להחזר מס כנגדו. יתר על כן, גירושין והמעבר חזרה לשתי יחידות מס שונות, מהווה עילה להחזר מס. נוסף על כן, גם זוגות שאינם נשואים אלא מנהלים את חייהם המשותפים מכוח הסכם ידועים בציבור זכאים לאותן הזכויות להם זכאים זוגות הנשואים באופן פורמלי.

 

איך לבצע את ההחזר?

כאמור, נראה כי היכולת לבצע החזר מס אינה נובעת מנישואים בלבד אלא מדובר בביצוע החזר מס מסיבות משפחתיות. ביצוע ההחזר כרוכה בפנייה לרשות המיסים, בהתאם לכללים השונים הקבועים בחוק, ותוך נימוק הבקשה בהתאם לכללים החוקיים השונים. במסגרת הגשת בקשה יש להיות מצוידים בידע לגבי הסיבות בגינן אתם פונים לקבלת החזר מס.

ידע זה כאמור מצוי בחוקים השונים המסדירים את התחום. בנוסף, תידרשו לצרף אסמכתאות לביסוס דבריכם ולהוכחת זכאותכם להחזר מס. היות שמדובר בפעולה הדורשת ידע וניסיון, ישנם רבים אשר יעדיפו לוותר על ביצוע החזר המס רק מהטעמים הללו. לכן, במקום לוותר על הכסף שלכם, נכון יהיה אילו תסתייעו בחברה המתמחה בהחזרי מס.

 

מחשבון וטופס

אולי יעניין אותך גם